Sleepboot “Alk”

Type

Te koop aangeboden

Prijs

N.o.t.k. euro

Contact gegevens adverteerder

Email: michael@kreienberg.de
Telefoon: 004915204087661

Omschrijving

Thuishaven: Cuxhaven/Duitsland
BRT: 56,38 ton
NRZ: 28,00
Totale lengte: 22,20 m
Register lengte: 19,63 m
Breedte over alles: 5,24 m
Maximale diepgang: 2,25 m
Hoogte zijkant: 2,65 m
Vrijboord: 0,39 m
Waterverplaatsing: 108,6 m3

Hoofdmotor: laagtoerige MWM RH 348 SU 525 pk/386 kW bij 375 tpm, 6 cilinders (motor onduidelijk), vermogenstoename mogelijk door achteraf aanbrengen turbolader (zie brochure MWM)
Hulpdiesel: MAN 0226-2, 14,5 kW bij 1500 omw/min
Armatuur kapstan: Hatz E80G, gereviseerd
Startluchtcompressor: Sauer, gereviseerd
Bunker: bakboord 4,69 t, stuurboord 6,25 t = ca. 10 t
Bollard pull: 8 ton
Bouwjaar 1924 Meyer scheepswerf, Papenburg
Ombouw 1961/62 Scheepswerf Mützelfeldt, Cuxhaven
Schroef gemaakt van SoGMs 57 F 45 (marinebrons) diameter 1.740 %, 4 bladen, linkse aandrijving

Gecombineerde binnenvaart/zee sleepboot met hoge en lage zuigkracht te koop.

Het jaar is net begonnen, ben je klaar voor een nieuw project? Hier heb je de kans om veel sleepboot te krijgen voor weinig geld. De sleepboot moet echter nog worden opgeknapt en wakker gekust – hij is momenteel niet rijklaar en moet dus worden opgehaald, maar biedt veel potentieel. De voorste logie is gestript en dus vrij van verrassingen (vervuilingsvrij), dus ruimte voor eigen ideeën bij de inrichting. Het schip kan gebruikt worden als woonschip of, na opknappen/vernieuwen van de papieren, ook commercieel gebruikt worden. Talrijke scheeps-papieren aanwezig.

Bekende gebreken: Desch koppeling hulpmotor is versleten, gedemonteerd en zal worden bijgevoegd als een monster, toestand van de hoofdmotor is onduidelijk, geen statische test mogelijk, maar geen bekende motor-schade. Opofferanoden moeten vervangen worden, over- en onderwaterschilderwerk is nodig. Instrument roers-tandaanwijzer is verwijderd en moet gereviseerd worden, wordt als monster meegegeven. Controlestand op het observatiedek onduidelijk en buiten gebruik gesteld.

De laagtoerige MWM RH 348 SU staat bekend om zijn robuustheid en lange levensduur en is nog steeds populair in de binnenvaart, dus goede reserveonderdelen situatie. Het schip is de afgelopen tien jaar niet actief gebruikt, maar heeft wel uitgebreide scheepsbouwwerkzaamheden aan het onderwaterschip ondergaan. In 2012 is bijvoorbeeld de stuurboordzijde van de boeg bij een scheepswerf vernieuwd (zie foto) en zijn verschillende stalen platen steeds opnieuw professioneel ingelast. Er werd veel belang gehecht aan het niet dubbel lassen, maar vlak inlassen. Het machinekamerschot tussen de machinekamer en de kombuis werd op een scheepswerf tegen hoge kosten volledig vernieuwd. De koelwatertank achtersteven en de zoetwatertank voor de boeg (ook de trimtank) zijn in 2016 uitgebreid vernieuwd op een scheepswerf. De schroefas en het roer zijn opnieuw gemeten in 2011.

Herkomst:
De sleepboot heeft twee stuurstanden. Ze werd in 1961/62 omgebouwd van stoomsleepboot tot motorsleepboot. De stoomsleepboot “Bali” werd in 1923 gebouwd op de beroemde Meyer-werf in Papenburg en was tot 1950 eigendom van Woermann-Line in Hamburg als havensleepboot. In 1950 werd ze verkocht aan Lütgens en Reimers in Hamburg. In 1951 werd het verkocht aan USB-Bremen en werd het gebruikt als “Assistent 1” tot de ombouw in 1961. Na de ombouw in 1962 kreeg het schip de naam “Alk” en werd tot 2008 jarenlang gebruikt door de rederij Fehner in Lemwerder, die zich concentreerde op de Beneden-Wezer. Daarna omgedoopt tot “Jupiter” en in 2012 weer omgedoopt tot “Alk”. Meer informatie: https://historischer-hafen.de/schiff/alk/ en https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/8315/.

Voor meer foto’s zie:
https://www.directupload.eu/album/535365/TiP5UWxk2b/

Helaas spreek ik geen Nederlands en heb ik deze tekst automatisch laten vertalen, ik hoop dat ik daarin geslaagd ben. Neem contact met me op in het Duits of Engels.