Sleepboot Anna werd in 1931 gebouwd op de scheepswerf Telgenhof te Coevorden, in opdracht van J. Groenewold uit Delfzijl. Het schip heeft een lengte van 18,05 meter, een breedte van 4,40 meter en een diepgang van 2,00 meter. De aandrijving bestaat uit een 4-cilinder Brons-motor uit 1928, die in 1947 werd ingebouwd en 265 pk levert bij 325 toeren per minuut.

Door de jaren heen heeft het schip verschillende namen en eigenaren gekend:

  • 1931: Anna – J. Groenewold, Delfzijl
  • 1950: Anna – K. Groenewold, Kampen
  • 1954: Lelystad II – B. Kamphuizen, J. Belonje & M. Bijland, Zwolle
  • 1959: Stella – R. Scholten en H. J. Oosterwaal, Bussum
  • 1960: Stella – H. Bakker, Urk
  • 1962: Johan – H. Bakker, Urk
  • 1976: Johan – A. C. Sloten, Wormer
  • 1976: Amstelstad – VOF Vervenne en zonen, Amsterdam
  • 1978: Delta – J. Verduin, Amsterdam
  • 1984: Anna – H. G. M. Calis en R. M. de Lange, Amsterdam
  • 1986: Anna – P. Egas, Sliedrecht
  • 2018: Anna – P. Egas, Papendrecht (huidige eigenaar)

De scheepswerf waar Anna werd gebouwd stond bekend als Telgenhof, genoemd naar de oprichters. De officiële naam van de werf was echter Scheepswerf Twente. De werf werd opgericht in de tweede helft van de twintigste eeuw, al is de exacte oprichtingsdatum onbekend. Wel is bekend dat de werf werd gesloten in 1957 tijdens de verbreding van het Overijssels Kanaal, ook bekend als het kanaal Almelo–De Haandrik.