De sleepboot Furie werd in 1916 gebouwd door de scheepswerf G. & H. Bodewes te Martenshoek. Dit stoomschip, met afmetingen van 30,28 x 6,07 x 3,10 meter, werd voor eigen rekening van de werf gebouwd. Omdat de sleepboot in Zweden werd geregistreerd en in Nederland was gebouwd, kreeg zij de naam Bodewes VI. In 1918 werd het schip verkocht aan Holmen Bruks och Fabriks AB in Zweden en hernoemd tot Holmen III. De papierfabriek gebruikte de sleepboot om houtvlotten vanaf de Oostzee via rivieren naar de papierfabrieken in Norrköping en Hallstavik te vervoeren. In de Zweedse houtindustrie was het destijds gebruikelijk om gekapte bomen in de rivier te gooien, waarna ze door de stroming naar de monding werden gedreven. Daar werden ze gebundeld en door sleepboten verder vervoerd.

In 1976 kocht de AVRO de Holmen III om te gebruiken in een tv-serie gebaseerd op het boek Hollands Glorie van Jan de Hartog. Na enkele proefopnamen in Ierland bleek echter dat het schip, vooral omdat het niet zelfstandig kon varen, ongeschikt was voor de serie. Uiteindelijk werd besloten de sleepboot te laten slopen.

In 1978 werd de inmiddels Furie genaamde sleepboot aangekocht door de Stichting Hollands Glorie. Deze stichting liet het hele schip, inclusief de stoomaandrijving, restaureren. In juni 1980 was de restauratie voltooid en werd het schip goedgekeurd door het Stoomwezen. Kapitein Jan Wandelaar kon toen de startknop indrukken.

De Furie is een door stoom aangedreven Nederlandse zeesleepboot, gebouwd bij G. & H. Bodewes te Martenshoek onder bouwnummer 644. Het schip heeft verschillende eigenaren gehad, waaronder G. & H. Bodewes (1916, naam Bodewes VI), Holmen Bruks och Fabriks AB (1918, naam Holmen III), Gustav A. Åkerlund in Stockholm (1969, naam Holmvik) en de AVRO (1976, naam Jan van Gent).

De aandrijving van de Furie bestaat uit een triple-expansiemachine van 450 ipk, die de schroef, pompen en een stroomturbine aandrijft. De stoom wordt geleverd door een Schotse vlampijpketel met twee vuurgangen, gebouwd door Fulton, een onderdeel van Bodewes. De ketel heeft een waterinhoud van 15.000 liter en een condensor. Tot 1957 werd de ketel gestookt met kolen; daarna schakelde men over op olie met Amerikaanse oliebranders.

Rond de opnamen van de tv-serie Hollands Glorie deden geruchten de ronde dat er twee identieke sleepboten met de naam Furie werden gebruikt. Na een zware reis kan een sleepboot er immers toegetakeld uitzien, alsof ze jaren op de oceaanbodem heeft gelegen. Om dit effect na te bootsen en het aantal opnamedagen te beperken, hadden de decorbouwers de Furie aan bakboordzijde visueel verouderd, wat bijdroeg aan dit hardnekkige gerucht.

Jan Weij, 19 januari 2025