Sleepboot Nieuwe Vaart werd in 1948 gebouwd op scheepswerf De Amstel van C.J. Baas, gelegen op het Amsteleiland nummer 3 in Ouder-Amstel. De opdracht voor de bouw kwam van Rederij Goedkoop. De eerste eigenaar was A. van den Ende uit Amsterdam. De sleepboot heeft een lengte van 15,85 meter, een breedte van 3,83 meter en een diepgang van 1,30 meter. De oorspronkelijke aandrijving bestond uit een tweecilinder Industrie-motor, type 2106 met nummer 3386, goed voor 80 pk bij 340 toeren per minuut.
De Nieuwe Vaart werd later ingezet voor de voetveerdienst tussen Strijensas en Moerdijk, uitgevoerd door schipper Hans de Zwart. Deze dienst vervoerde naast twaalf personen ook fietsen. In 2015 kwam aan deze overzetdienst een einde. De motorvlet Lucretia heeft de verbinding nog enige tijd voortgezet, maar het is onbekend hoe en wanneer deze dienst uiteindelijk is gestopt.
In de loop der jaren heeft de Nieuwe Vaart verschillende namen en eigenaren gekend:
- 1949 – Nieuwe Vaart, A. van den Ende, Amsterdam
- 1970 – Nieuwe Vaart, N.V. C. Schipper, Amsterdam
- 1970 – Nieuwe Vaart, Rederij v/h Goedkoop, Amsterdam
- 1971 – Nieuwe Vaart, VOF P. van der Zee en Zn, Amsterdam
- 1978 – Carline, P. van der Zee en Zn, Amsterdam
- 1981 – Nieuwe Vaart, W. Janssen, Amsterdam
- 1985 – Nieuwe Vaart, C.J. de Beijer, Amsterdam
- 1988 – Nieuwe Vaart, M.E. Saunders, Amsterdam
- 2001 – Nieuwe Vaart, S. en E. Kamperman, Amsterdam
- 2001 – Nieuwe Vaart, J.A. de Zwart en L. van Vliet, Puttershoek
- 2002 – Te boekstelling doorgehaald
- 2007 – Nieuwe Vaart, J.A. de Zwart en L. van Vliet, Strijensas
- 2022 – Nieuwe Vaart, W. Haaima, Gerkesklooster
- 2024 – Nieuwe Vaart, J.A. de Zwart, Winschoten (huidige eigenaar)
Jan Weij, 25 mei 2025