De sleepboot Nobiling is een robuuste en karaktervolle ijsbreker, gebouwd in 1951 op de Jade Werft in Wilhelmshaven (Duitsland) in opdracht van de Wasser- und Schifffahrtsamt. De boot werd ontworpen om de Boven-Rijn ijsvrij te houden en als mogelijke vervanger van de ijsbreker Joseph Langen, die toen al in dienst was. Die vervanging vond uiteindelijk niet plaats, waardoor het Schifffahrtsamt drie ijsbrekers in bezit hield: de Joseph Langen, de Reiher en de Nobiling. Het bouwnummer van de Nobiling is 6008.

Met een lengte van 29,50 meter, een breedte van 6,90 meter en een diepgang van slechts 1,50 meter is de Nobiling uitermate geschikt voor de ondiepe delen van de Boven-Rijn. De opbouw is bewust uitgevoerd in aluminium om het gewicht laag te houden. De boot wordt aangedreven door twee viercilinder Deutz-motoren van het type RT4M233, beide gebouwd en ingebouwd in 1951. De motoren (nummers 2380794-97 en 2380794-98) leveren elk 250 pk bij 500 toeren per minuut en worden gestart met perslucht.

In de zomermaanden wilde men de Nobiling inzetten als zeesleepboot. Daarom werd de sleeplier verwijderd en een betting geplaatst. In de praktijk bleek dit echter geen succes: de combinatie van een ronde romp en geringe diepgang maakte het varen op zee onstuimig en onaangenaam.

Een bijzonder kenmerk van de Nobiling is dat haar motoren direct omkeerbaar zijn. Dit betekent dat ze moeten worden gestopt voordat van vaarrichting kan worden gewisseld. De naam Nobiling verwijst naar een ambtenaar van het Wasser- und Schifffahrtsamt die zich heeft ingezet voor het bevaarbaar houden van de Rijn.

De Nobiling kende door de jaren heen verschillende eigenaren:

  • 1951: Wasser- und Schifffahrtsamt, Mainz
  • 1977: H. Pelt, ’s-Heerenberg
  • 1991: H. Kuiken, Emmeloord
  • 1998: Multi Service BV, Hemelum
  • 2002: E.A. Nieuwenhuis, Amsterdam
  • 2004: A. Rijks, Oosterbeek (huidige eigenaar)

Jan Weij, 11 mei 2025