Sleepboot Nova Cura werd in 1937 gebouwd op de scheepswerf Vooruitgang van Mulder & Suurmeijer in het Groningse Foxhol, gelegen aan het Winschoterdiep. De sleepboot is 11,07 meter lang, 3,25 meter breed en heeft een diepgang van 1,19 meter. Voor de voortstuwing werd in de machinekamer een Nederlands product geplaatst: een Bronsmotor, type 1 x 2 cilinder, motornummer 5067, met een vermogen van 40 pk. Deze motor stamt eveneens uit 1937 en werd gebouwd door Jan Brons uit Wagenborgen.
Jan Brons (Wagenborgen, 20 januari 1865 – 9 februari 1954) was een Nederlandse ondernemer en ingenieur. Al op 17-jarige leeftijd ontwierp hij de Nieuwe Kerk en toren van Wagenborgen in Waterstaatstijl. Als blijk van waardering kreeg hij een pendule aangeboden, die tot zijn dood aan zijn slaapkamerdeur hing. Jan Brons werd wereldberoemd door de ontwikkeling van een dieselmotor zonder verstuiver en brandstofpomp. Hij ontwierp in plaats daarvan een zogeheten verstuiverbakje, waardoor de motoren de bijnaam “bakjesknappers” kregen.
De Nova Cura heeft door de jaren heen verschillende namen en eigenaren gehad:
1937: Nova Cura – W. Scheeren, ’s-Hertogenbosch
1939: Nova Cura – J. Kronenburg, Nijmegen
1946: Nova Cura – J.P. & L.G. van Loon, Rotterdam
1959: Houtsnip – J. Spreij, Alphen aan den Rijn
1968: Joma – eigenaar onbekend
1975: Ploens – eigenaar onbekend
1977: Tramp – eigenaar onbekend
1988: H. Doctor, Uitgeest
1993: Nova Cura – J.F. Balvert, Nieuwkoop
2022: in september 2022 gekocht door Réne de Jong, ligplaats Terherne
Jan Weij, 8 juni 2025