De sleepboot Willem-Marie werd in 1910 gebouwd door scheepswerf Bodewes te Martenshoek voor de eerste eigenaar B. Oosterhuis uit Delfzijl. Het schip werd oorspronkelijk als stoomsleepboot gebouwd onder de naam Henderika. In 1948 werd de stoominstallatie verwijderd en vervangen door een krachtige 1×6 cilinder Deutz-motor (nr. 276346-51, type REMS 142), gebouwd in 1949. Deze motor leverde 380 pk bij 425 toeren per minuut.
De heer Oosterhuis behield het schip acht jaar, waarna in 1918 B. Mol NV uit IJmuiden de nieuwe eigenaar werd. De naam bleef Henderika, met de toevoeging IJM 490. Gedurende 65 jaar lag de klassieke sleepboot in de Dordtse Wolwevershaven, waar de tijd voorbij leek te vliegen. Het onderhoud, zoals ontroesten, in de menie zetten en schilderen, kwam op het conto van Willem van IJsseldijk, destijds 83 jaar oud. Uiteindelijk besloot hij de sleepboot over te dragen aan een liefhebber die het schip wilde restaureren naar zijn oorspronkelijke staat en terug wilde brengen onder stoomaandrijving.
De inmiddels unieke 380 pk sterke Deutz-motor, de laatst nog werkende van dit type, gaat naar het motorenmuseum in Papendrecht. De nieuwe aandrijving, een driecilinder triple-expansie stoommachine, staat al klaar voor installatie. Het is bijzonder dat een klassiek schip als deze behouden blijft voor Nederland, een land met zo’n rijke maritieme geschiedenis.
Overzicht van vorige eigenaars en scheepsnamen:
1910 – Henderika – B. Oosterhuis, Delfzijl
1918 – Henderika IJM 490 – B. Mol NV, IJmuiden
1919 – Henderika – Stoomschip Henderika, Rotterdam
1919 – Henderika – B. Molen & W.T. Hoogenboeren, Rotterdam & Utrecht
1921 – Lotus – B. Mol, Rotterdam
1924 – Lotus – NV Stoomschip Hendrika B. Mol, Rotterdam
1935 – Willem-Marie – A. van IJsseldijk & W. van IJsseldijk, Dordrecht
2021 – Henderika – D. Boekweit, Schiedam (huidige eigenaar)
Jan Weij, 27 april 2025