Duw-sleepboot Carleine is gebouwd op de Scheepswerf & Machinefabriek Vihali aan de Waaldijk te Gendt in de provincie Gelderland, in opdracht van F.A. Schlaudi uit Hamburg. Deze krachtpatser, oorspronkelijk gebouwd als stoomsleepboot en uitgerust met een 250 i.p.k Kreber stoommachine, heeft ruim 23 jaar dienst gedaan onder de eigenaar F.A. Schlaudi.

Voordat Schlaudi de Hermann Gunter verkocht aan C.G. Bot uit Roosendaal, onderging de stoomsleepboot nog een transformatie. De stoomaandrijving werd vervangen door een 1 x 6 cilinder Kromhout motor, nummer 170038, type 6 F 240 uit 1962 met een vermogen van 375 pk. Hiermee kreeg de boot de nieuwe naam “Cor.”

In september 1967 kwam de Cor in het bezit van het Hattumse Baggermolenbedrijf Jan Prins van Wijngaarden N.V. en werd omgedoopt tot “Paulien.” Gedurende 20 jaar bleef ze actief bij dit baggermolenbedrijf. In september 1987 werd de Paulien overgenomen door G.W. W.H. & H.T. Macleanen te Hurwenen en kreeg de nieuwe naam “Hester 2.” Tijdens haar bijna 10-jarige dienst bij dit bedrijf werd, om een mij onbekende reden, de Kromhout motor van 375 pk vervangen door een krachtigere 560 pk Kromhout.

Op 22 december 1997 kwam de Hester 2 in handen van het Luxemburgse bedrijf Asopos A.G te Grevenmacher, dat zich bezighoudt met het exploiteren van binnenvaartschepen, evenals sleep- en duwvaart in de binnenvaart. De Duw-sleepboot Hester 2, die 84 jaar geleden werd gedoopt als Hermann Gunter, kreeg opnieuw een nieuwe naam op de boeg: Carleine.

Gegevens Carleine:

  • Afmetingen: 21.60 x 5.15 x 1.90 meter
  • Aandrijving: 1 x Kreber stoommachine, 1 x Kromhout 30 pk (later opgevoerd naar 60 pk), 1 x Kromhout 375 pk, 1 x Kromhout 560 pk.

De foto heb ik gemaakt tijdens Vaart in Dordt 2007.

Jan Weij, 17 maart 2024