Gebouwd in 1904 (?) als casco op een nog steeds onbekende scheepswerf, was de Gouwzee II oorspronkelijk een stoomsleepboot. De details over haar oorspronkelijke eigenaar en werkzaamheden tot aan de Tweede Wereldoorlog zijn niet bekend, waardoor haar geschiedenis pas na deze periode duidelijk wordt.
\Kort na de Tweede Wereldoorlog werd het casco van de Gouwzee II gekocht door Van Goor’s Machine & Fabriek NV in Monnickendam. Zij rustten de Gouwzee II uit met een 6-cilinder Stork-Ganz motor uit 1939, die 100 pk leverde bij 1000 tpm. Daarnaast werd de sleepboot voorzien van een bergingspomp, aangedreven door dezelfde 100 pk Stork-motor.
Na het faillissement van de scheepswerf van Goor kwam de Gouwzee II in november 1983 in de recreatievaart terecht. In de periode vanaf haar bouwjaar in 1904 tot 1958 is er weinig bekend over de Gouwzee II. Direct na de Tweede Wereldoorlog werd het casco door de scheepswerf van Goor in Monnickendam gekocht en voorzien van de huidige 100 pk Stork Ganz-motor uit 1939. De werf gebruikte de boot voor diverse werkzaamheden, inclusief ijsbreken in de winter.
De historie van de sleepboot is als volgt:
– 1958 – 1983: Gouwzee II, W. van Goor, Monnickendam
– 1983 – 1988: Gouwzee II, E & A Oostland, Amsterdam
– 1988 – 2006: Gouwzee II, N. van den Burg, Amsterdam
– 2006 – 2020: Gouwzee II, S. van der Heden, Oude Wetering
Op het moment van schrijven is de Gouwzee II in handen van J. Koeman in De Woude.
De foto van de Gouwzee II maakte ik tijdens Nationale Sleepbootdagen op 20 mei 2007, toen de Gouwzee II nog eigendom was van VDMS-lid Sijmen van der Heden.
Jan Weij, 14 april 2024