De Eemshorn B werd in 1929 gebouwd op de scheepswerf De Hoop te Hardinxveld voor opdrachtgever C.J. Buzink te Rotterdam. De eerste naam op de boeg was Jan Buzink en de eerste motor was een Wajang Krupp met een vermogen van 130/135 pk, eveneens uit 1929.

Op 19 november 1945 werd de sleepboot gevorderd door de Koninklijke Landmacht. Op 13 december 1947 begon de boot dienst te doen onder de naam Cornelia II voor de Koninklijke Marechaussee, afdeling grensbewaking te Rotterdam, nog steeds met de naam Jan Buzink op de boeg. Na een jaar werkzaam te zijn geweest in Rotterdam, werd de sleepboot gestationeerd bij de Marechaussee te Hoek van Holland. Op 5 januari werd de boot overgenomen door het Ministerie van Oorlog en kreeg de nieuwe naam GB VIII. De eigenaar, J. Buzink uit Waspik, kreeg hiervoor een vergoeding.

In 1963 werd J. Brink uit Groningen de nieuwe eigenaar van de sleepboot en deze kreeg de naam Gerja. Tevens werd er een nieuwe aandrijving in de machinekamer geplaatst: een Caterpillar 99U1409 340 B1978 type 3408 met 365 pk bij 1800 tpm. Tussen 1977 en 1988 werd de Gerja voorzien van een nieuwe stuurhut en roef. Op 29 augustus 1989 werd de boot verkocht aan Eemshoorn Berging te Enkhuizen van L.A. Logeman en H.J. Postma en kreeg de nieuwe en huidige naam Eemshorn B.

Geschiedenis van de Eemshorn B:

  • 1930: Jan Buzink (C.J. Buzink, Waspik)
  • 1945: GB VIII (Koninklijke Marechaussee)
  • 1947: Cornelia II (Koninklijke Marechaussee, Grensbewaking Rotterdam)
  • 1963: Gerja (J. Brink, Groningen)
  • 1989: Eemshorn B (Postma en Logeman, Eemshorn Berging, Enkhuizen)
  • 2008: Eemshorn B (J. Krul, Slootdorp)

De foto van de Eemshorn B maakte ik tijdens het maken van een artikeltje over de afzink van Coentunnel II.

Jan Weij, 26 mei 2024